24 lipca 2018 r. wystartowała Ogólnopolska Kampania świadomości łuszczycy ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ. Portal ZnanyLekarz jest partnerem akcji.
- Łuszczyca jest niezakaźną, zapalną chorobą skóry, która dotyczy nawet 3% populacji osób dorosłych w Polsce – mówi Prof. dr hab. n. med. Joanna Narbutt, Konsultant krajowa w ds. dermatologii i wenerologii - Najczęściej pierwsze objawy pojawiają się u młodych dorosłych, mających około 20 lat.
Światowy Dzień Chorego na Łuszczycę przypada na 29 października, jednak trudna sytuacja osób chorych na tę ciężką, stygmatyzującą chorobę wymaga regularnych działań ukierunkowanych na podniesienie świadomości społecznej.Na łuszczycę w Polsce choruje około 1 200 000 ludzi. Mniej więcej 35% z nich choruje również na łuszczycowe zapalenie stawów (ŁZS). Jest to choroba genetyczna, więc jeśli w rodzinie występują przypadki łuszczycy, to rośnie prawdopodobieństwo pojawienia się tej dolegliwości – nawet do 41% w przypadku, kiedy chorują obydwoje rodzice. Niestety nie wszyscy chorzy są objęci adekwatną, skuteczną terapią, usuwającą widoczne objawy. Ważnym problemem jest ogólnoustrojowy stan zapalny, który ma duży wpływ na funkcjonowanie narządów wewnętrznych powodując choroby sercowo-naczyniowe – zawały, miażdżycę, dyslipidemię, ale również otyłość, niealkoholowe stłuszczenie wątroby czy cukrzycę.
Według Raportu WHO (2016) - 98% pacjentów deklaruje negatywny wpływ łuszczycy na życie emocjonalne, 94% – na kontakty towarzyskie, 70% – na życie rodzinne, 68% – na karierę zawodową, 38% – na sprawność fizyczną, 17% – na sferę intymną, a 21% – na przebieg nauki. Wszystkie te wskaźniki są wyższe w grupie chorych z łuszczycowym zapaleniem stawów. Raport „Potrzeby pacjentów z łuszczycą w Polsce” (2017) przygotowany praz Unię Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i Fundację MY Pacjenci wskazuje, że nawet w miesiącach zimowych 56% osób chorych na łuszczycę w znacznym stopniu odczuwa zakłopotanie i wstyd z powodu wyglądu swojej skóry. Miesiące ciepłe są dla tej grupy chorych szczególnie trudne.
Według Raportu WHO (2016) - 98% pacjentów deklaruje negatywny wpływ łuszczycy na życie emocjonalne, 94% – na kontakty towarzyskie, 70% – na życie rodzinne, 68% – na karierę zawodową, 38% – na sprawność fizyczną, 17% – na sferę intymną, a 21% – na przebieg nauki. Wszystkie te wskaźniki są wyższe w grupie chorych z łuszczycowym zapaleniem stawów. Raport „Potrzeby pacjentów z łuszczycą w Polsce” (2017) przygotowany praz Unię Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i Fundację MY Pacjenci wskazuje, że nawet w miesiącach zimowych 56% osób chorych na łuszczycę w znacznym stopniu odczuwa zakłopotanie i wstyd z powodu wyglądu swojej skóry. Miesiące ciepłe są dla tej grupy chorych szczególnie trudne.
W ramach kampanii zorganizowanych zostanie kilka aktywności. Jedną z ważniejszych ma być DZIEŃ BEZ KAMUFLAŻU – 24 sierpnia, który ma zachęcić chorych do „zrzucenia” zbędnej w upalne dni odzieży mającej ukryć zmiany łuszczycowe. Tegoroczną edycj kampanii ODKRYJ POZNAJ ZAAKCEPTUJ rozpoczyn spot nawiązującym do baśni Braci Grimm „Zaklęty książę” - Kolejne filmy będą prezentowane w odstępie kilku tygodni.
Film promujący kampanię - https://bit.ly/2Lm6rOF
- Liczę, że zaskakująca i pouczająca historia naszych bohaterów, która odwołuje się do wspomnień z dzieciństwa i wartości jakie niosą wiersze i baśnie znane nam wszystkim, wpłynie na zmiany postaw społecznych wobec osób chorych na łuszczycę – mówi Dagmara Samselska z Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Chorych na Łuszczycę PSORIASIS, inicjatorka kampanii.
Bajka często jest narzędziem służącym nadrzędnemu celowi, jakim jest edukacja. Może pomóc we wprowadzeniu ważnych treści. Odgrywa istotną rolę w wykreowaniu osobowości człowieka, gdyż ma ogromny wpływ na dziecko w okresie, gdy się ona kształtuje. W kampanię podobnie jak w roku ubiegłym, zaangażował się Kabaret Ani Mru Mru, którego członkowie podłożyli głosy do spotów.
Film promujący kampanię - https://bit.ly/2Lm6rOF
- Liczę, że zaskakująca i pouczająca historia naszych bohaterów, która odwołuje się do wspomnień z dzieciństwa i wartości jakie niosą wiersze i baśnie znane nam wszystkim, wpłynie na zmiany postaw społecznych wobec osób chorych na łuszczycę – mówi Dagmara Samselska z Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Chorych na Łuszczycę PSORIASIS, inicjatorka kampanii.
Bajka często jest narzędziem służącym nadrzędnemu celowi, jakim jest edukacja. Może pomóc we wprowadzeniu ważnych treści. Odgrywa istotną rolę w wykreowaniu osobowości człowieka, gdyż ma ogromny wpływ na dziecko w okresie, gdy się ona kształtuje. W kampanię podobnie jak w roku ubiegłym, zaangażował się Kabaret Ani Mru Mru, którego członkowie podłożyli głosy do spotów.
Informacje na temat wydarzeń, spoty i aktualności znajdują się na stronie www.luszczyca.edu.pl w zakładce dedykowanej kampanii.