Głownie kobiety w wieku 25-34 lat, z dużych miast, aktywne zawodowo, dla których Internet jest naturalnym środowiskiem. Wymagająca wobec usług medycznych i preferująca umawianie się na wizyty online, która nie chce i nie ma czasu czekać w kolejce do lekarza, ale chce mieć pewność, że zdrowie swoje i najbliższych odda w najlepsze ręce, dlatego zwraca zatem uwagę na opinie o danym lekarzu. Oto główne cechy dzisiejszych pacjentów. Polska wyrównuje się z resztą świata, choć z pewnymi wyjątkami!
ZnanyLekarz.pl, portal należący do międzynarodowej Grupy DocPlanner -największej platformie na świecie poświęconej prywatnej opiece zdrowotnej, która specjalizuje się w rezerwacji online z badań lekarskich, zbadał zachowania i wybory współczesnego pacjenta rysując jego profi.
Badanie zostało przeprowadzone w 2016 roku w sześciu różnych krajach (Włochy, Polska, Turcja, Hiszpania, Meksyk i Brazylia) i polegało na analizie danych pochodzących z platform Grupy DocPlanner, przy wsparciu dr Błażeja Popławskiego, socjologa.
Badanie zostało przeprowadzone w 2016 roku w sześciu różnych krajach (Włochy, Polska, Turcja, Hiszpania, Meksyk i Brazylia) i polegało na analizie danych pochodzących z platform Grupy DocPlanner, przy wsparciu dr Błażeja Popławskiego, socjologa.
"Pacjent 3.0" w Polsce - demografia
Jak wynika z danych demograficznych "Pacjent 3.0" w Polsce jest w wieku pomiędzy 25 a 34 lata, podobnie jak w innych krajach. Są to najbardziej aktywni zawodowo lub wchodzący na rynek pracy użytkownicy, znający blaski i cienie państwowego systemu opieki zdrowotnej, dysponujący środkami finansowymi na prywatną opiekę medyczną oraz niechętnie spędzający czas na oczekiwaniu w kolejkach do lekarzy. Na arenie międzynarodowej, w tym obszarze wyjątek stanowi Hiszpania, gdzie wyraźnie wybija się grupa użytkowników w przedziale wiekowym 35 - 44 lata.
Jak wynika z danych demograficznych "Pacjent 3.0" w Polsce jest w wieku pomiędzy 25 a 34 lata, podobnie jak w innych krajach. Są to najbardziej aktywni zawodowo lub wchodzący na rynek pracy użytkownicy, znający blaski i cienie państwowego systemu opieki zdrowotnej, dysponujący środkami finansowymi na prywatną opiekę medyczną oraz niechętnie spędzający czas na oczekiwaniu w kolejkach do lekarzy. Na arenie międzynarodowej, w tym obszarze wyjątek stanowi Hiszpania, gdzie wyraźnie wybija się grupa użytkowników w przedziale wiekowym 35 - 44 lata.
Wiek "Pacjenta 3.0"
W Polsce osoby starsze, zwłaszcza w wieku emerytalnym, stanowią zdecydowaną mniejszość, co można tłumaczyć relatywnie niskimi kompetencjami komputerowymi, sporadycznym korzystaniem z Internetu oraz przywiązaniem do tradycyjnych form kontaktu z lekarzem szczególnie w publicznych przychodniach. Z kolei na przykładzie Hiszpanii widać wyraźne przesunięcie w kierunku starszych użytkowników.
W badaniu wyraźnie wyłania się postać pacjenta – kobiety. We wszystkich krajach odsetek płci pięknej aktywnie korzystającej z platform waha się pomiędzy 60% (w tureckim Doktortakvimi.com) do 76% w Polsce, Hiszpanii czy Brazylii. Kobiety częściej niż mężczyźni podejmują decyzje odnośnie leczenia siebie i to one głównie dbają o zdrowie swojej rodziny, częściej umawiają się na wizyty do lekarzy i dbają o profilaktykę.
"Pacjent 3.0" mieszka w dużych ośrodków miejskich, centrach życia gospodarczego w danym kraju. W Polsce są to: Warszawa (29,7%), Kraków (8,3%) i Wrocław - 7,1%. Nie zawsze musi to być stolica danego kraju (przykład Turcji czy Brazylii).
Zdecydowanie najczęściej korzysta z telefonu komórkowego (60%), wyjątek stanowi Polska, gdzie pacjenci preferują komputer i to za jego pośrednictwem korzystają z platformy ZnanyLekarz.pl (56%). Różnice w wykorzystywanym sprzęcie związane są z pewnością ze wzrostem popularności telefonii komórkowej w krajach najszybciej rozwijających się.
"Pacjent 3.0" mieszka w dużych ośrodków miejskich, centrach życia gospodarczego w danym kraju. W Polsce są to: Warszawa (29,7%), Kraków (8,3%) i Wrocław - 7,1%. Nie zawsze musi to być stolica danego kraju (przykład Turcji czy Brazylii).
Zdecydowanie najczęściej korzysta z telefonu komórkowego (60%), wyjątek stanowi Polska, gdzie pacjenci preferują komputer i to za jego pośrednictwem korzystają z platformy ZnanyLekarz.pl (56%). Różnice w wykorzystywanym sprzęcie związane są z pewnością ze wzrostem popularności telefonii komórkowej w krajach najszybciej rozwijających się.
Zachowania "Pacjenta 3.0"
Ginekolodzy – to najpopularniejsza specjalizacja lekarska, której najczęściej szukają pacjenci za pośrednictwem portalu w Polsce (18%), Hiszpanii, (10%), Brazylii (12,3), Meksyku (14%), Turcji (14,6%). Wyjątek stanowią Włochy - tam dominują stomatolodzy (18%). Na kolejnych miejscach w Polsce, znaleźli się: stomatolodzy (8,4%), ortopedzi (6,9%) oraz dermatolodzy (5,7%). W zakresie konkretnych usług lub specjalistycznych badań, których pacjenci szukają, najbardziej popularne są: ultrasonografia (17,3%), echo serca (2,5%), leczenie kanałowe (2,1%), kolonoskopia (2%) czy gaskostropia (2%).
Ciekawie wyglada analiza terminów, w których Pacjent 3,0 umawia wizyty on-line. Zdecydowanie robi to w ciągu tygodnia, a szczyt przypada na poniedziałek, godz. 8.00 – 11.00 i od 17.00. Stopniowo spada do soboty i ponownie wzrasta pod koniec tygodnia: poniedziałek -20%; wtorek -18%; sobota - 8%; niedziela -10%.
Wygląda na to, że jesteśmy zwolennikami ostatniej chwili, gdyż w Polsce, Włoszech i Turcji umawiamy wizyty zwykle dzień wcześniej (odpowiednio – 15%, 23,2 i 38,6% osób rezerwujących wizytę). W pozostałych krajach wolą to zrobić wcześniej.
"Pacjent 3.0" generalnie pozytywnie ocenia lekarzy. We wszystkich krajach jako „bardzo dobrą” (pięć gwiazdek na profilu lekarza) współpracę z danym lekarzem/specjalistą oceniło ponad 90% użytkowników. Najczęściej oceniani są ginekolodzy (32,4%), stomatolodzy (10%), pediatrzy (5,4%) ortopedzi (5,2%). W porównaniu do pozostałych krajów, w Polsce jest najwięcej niezadowolonych użytkowników: 9% udzieliło odpowiedzi "bardzo źle" (jedna gwiazdka na profilu), 5,2% – "źle" (dwie gwiazdki). Podobnie jak w przypadku każdej innej usługi online, Pacjent 3,0 w Polsce jest bardzo wrażliwy na opinie o lekarzach, które wpływają na "popularność" danego specjalisty i niejednokrotnie przekładają się na liczbę umawianych wizyt. Aż 92% polskich użytkowników deklaruje, że zarezerwowali wizytę, wybierając lekarza lub specjalistę z najwyższym wynikiem przez innych użytkowników, oceniony jako "bardzo dobry".
Polscy pacjenci najczęściej pytają o kwestie dotyczące sfery intymnej, życia seksualnego czy stosowania leków (szczególnie przeciwzapalnych), a także leczenia kontuzji sportowych, depresji oraz cen za poszczególne usługi medyczne. Top 5 specjalizacji, której przedstawiciele otrzymują najwięcej pytań to: seksuolodzy, ginekolodzy, endokrynolodzy, proktolodzy i ortodonci. Dla porównania w krajach Ameryki Łacińskiej w większym stopniu dotyczą one stosowania leków (dawek, łączenia medykamentów, przeciwskazań) i suplementów diety oraz leczenia chorób dziecięcych.
Pełną wersję raportu "Pacjent 3.0. można pobrać TUTAJ
Ginekolodzy – to najpopularniejsza specjalizacja lekarska, której najczęściej szukają pacjenci za pośrednictwem portalu w Polsce (18%), Hiszpanii, (10%), Brazylii (12,3), Meksyku (14%), Turcji (14,6%). Wyjątek stanowią Włochy - tam dominują stomatolodzy (18%). Na kolejnych miejscach w Polsce, znaleźli się: stomatolodzy (8,4%), ortopedzi (6,9%) oraz dermatolodzy (5,7%). W zakresie konkretnych usług lub specjalistycznych badań, których pacjenci szukają, najbardziej popularne są: ultrasonografia (17,3%), echo serca (2,5%), leczenie kanałowe (2,1%), kolonoskopia (2%) czy gaskostropia (2%).
Ciekawie wyglada analiza terminów, w których Pacjent 3,0 umawia wizyty on-line. Zdecydowanie robi to w ciągu tygodnia, a szczyt przypada na poniedziałek, godz. 8.00 – 11.00 i od 17.00. Stopniowo spada do soboty i ponownie wzrasta pod koniec tygodnia: poniedziałek -20%; wtorek -18%; sobota - 8%; niedziela -10%.
Wygląda na to, że jesteśmy zwolennikami ostatniej chwili, gdyż w Polsce, Włoszech i Turcji umawiamy wizyty zwykle dzień wcześniej (odpowiednio – 15%, 23,2 i 38,6% osób rezerwujących wizytę). W pozostałych krajach wolą to zrobić wcześniej.
"Pacjent 3.0" generalnie pozytywnie ocenia lekarzy. We wszystkich krajach jako „bardzo dobrą” (pięć gwiazdek na profilu lekarza) współpracę z danym lekarzem/specjalistą oceniło ponad 90% użytkowników. Najczęściej oceniani są ginekolodzy (32,4%), stomatolodzy (10%), pediatrzy (5,4%) ortopedzi (5,2%). W porównaniu do pozostałych krajów, w Polsce jest najwięcej niezadowolonych użytkowników: 9% udzieliło odpowiedzi "bardzo źle" (jedna gwiazdka na profilu), 5,2% – "źle" (dwie gwiazdki). Podobnie jak w przypadku każdej innej usługi online, Pacjent 3,0 w Polsce jest bardzo wrażliwy na opinie o lekarzach, które wpływają na "popularność" danego specjalisty i niejednokrotnie przekładają się na liczbę umawianych wizyt. Aż 92% polskich użytkowników deklaruje, że zarezerwowali wizytę, wybierając lekarza lub specjalistę z najwyższym wynikiem przez innych użytkowników, oceniony jako "bardzo dobry".
Polscy pacjenci najczęściej pytają o kwestie dotyczące sfery intymnej, życia seksualnego czy stosowania leków (szczególnie przeciwzapalnych), a także leczenia kontuzji sportowych, depresji oraz cen za poszczególne usługi medyczne. Top 5 specjalizacji, której przedstawiciele otrzymują najwięcej pytań to: seksuolodzy, ginekolodzy, endokrynolodzy, proktolodzy i ortodonci. Dla porównania w krajach Ameryki Łacińskiej w większym stopniu dotyczą one stosowania leków (dawek, łączenia medykamentów, przeciwskazań) i suplementów diety oraz leczenia chorób dziecięcych.
Pełną wersję raportu "Pacjent 3.0. można pobrać TUTAJ